Письмо
Андрея Денисова к Леонтию Федосееву
Боголюбивому и церковному
радетельному ревнителю Леонтию Федосеевичу, о Христе Исусе радоватися.
Ничто так в земных полезно и утешительно есть, яко
мужи усерднии о пользе, радетельнии о церковном устроении, тщательнии о
благоверных незазорном состоянии. Твое же братолюбие от юности до ныне в
ревности благоверной и во усердии церковнаго состояния боголюбно дышущее, якоже
и в нынешний случай усердная твоя писания и известная о желаемых нам вещей
тщательная показания по премногу нас утешают и благодарствовати твою любовь
понуждают, и пекущихся о прочих добродетелях и трудолюбцев благодарити, и Бога
о вас молити нас утвержают.
Егда же писания твоя (и)
Илии Никитича со Иваном и Козмою прибыша к нам, в них же позывание о мне,
непотребном Андреи, написано — тогда послушание к званию вашему в уме прием, с
усердием тщание восприях: и старших и советных братства собрах (ведущих таковая
разсуждати) и просихся отпущен быти с молитвою и благословением.
Но все о обретении вещи, аще
благоверно содеется, и возможно будет надежно прияти, радеют и усерствуют, а
отпустити мя вельми отрекоша. И не одиножды труждахся, понуждая советами, поне
до Москвы ради совета и другия нужды были бы полезная братству и всем
христианом негли нужды, дабы отпущен, и сия отрекоша, предлагающе сие: понеже
вещь еще не полученная, и как она получитися будет? и аще получится, как
получится? По тому бы известию, како прияти зде с общаго совета отпустити, и
ради советов обстоятельных о той вещи, тогда бы нам и нужда братская принять и
отпустить было бы для чего ведению надежно. А ныне и совета подати окрестным грамотным
не можно и не известно. Возмнили они нужду зде о мне в нынешний случай не
минучую. И аще аз, непотребный, и ничто же есмь, но они пребезмерную нужду
полагающе; а тако, яко для неизвестной вещи, отпустити не возмогаша.
Ниже[это указывает на пропуск
против подлинника-П. С.]: И егда известимся добре, како и от каковых вещь содействуется: и
тогда по оному извещению, аще полезная уразумеем, отпустим и таковым, киим
получити вещь и добрее соглашатися тогда и советовати с грамотными окрестными.
А ныне, рекоша, ни киими мерами не возможно отпустити мене; и присудиша тебе,
Леонтий Федосеевич, потрудитися съездити с ними для добраго к лучшему совета,
для помощи примирения в разгласных вещах, для достовернаго осмотрения и нам
вернаго известия. И ты Господа ради и мира ради церковнаго потрудися съездити к
ним и о всем к полезному порадей советовати и миротворствовати, во всем по
староцерковному чину и по опасству правильному и в нужных случаех с
покаятельными очищении. А утвержденнаго совершения твоей любви без
общесоборнаго зде утверждения о содеянном не творити, но светлое известие во
всем к нам принести. О сем мы Бога молим, да даст нам полезно и спасительно и
безсомненно получити.
Аще бы к согласию путь
впредь уготовлять, им же прочих сердца ближайше приходят, должно сия статии
производити:
1. Да поставляемый будет яко
старых священников крещения, тако и пострижения Досифеева, Феодосиева или
прочих таковых.
2. Поставление да управится
в оном храме, его же сами создаша.
3. В чине оном
рукополагателие да будут благословляющии и крестящиися двема персты, такоже
просфор седмица, и на них крест трисоставный.
4. Чина
онаго действо да по древним славянороссийским книгам совершится во всем
неизменно.
5. В
самом оном рукоположении да будет святая оная рука Макария митрополита на главе
рукополагаемаго, — приятнее совестем человеческим ко приятию рукополагаемаго.
6. Во
исповеди да не обяжут по предопределениям, лежащим в чине: еже без
рукополагателя ничто творити, еже во всем согласну быти восточным патриархом,
но обще бы: еже согласну быти кафоличестей восточной церкви или древним святым
учителем восточным.
7. Уставленной
грамоты да не будет противолежания какова, яко в благословении, тако во именах
и прочих подобных.
8. К
лучшему произведению приличнее производити архиепископа, неже епископа, и с
таким произволением, еже рукополагати епископы и прочия ради отсутствий.
9. Со
всего чинодействия точную копию, во всем ни чем изменную, получив, к нам
привести.
Обаче,
аще и сия предлагаем приличия ко уготовлению, но не обязуемся сами ко приятию кроме
общаго совета и известнаго изследования онаго действа и кроме известнаго (чрез
тебе) уведения о самых тех рукополагателях, каковаго суть онии в православии
состояния. Аще и всежелательно вседушными залоги усердствуем, но общесоветными
преполезными совещании и всехристианскими молитвовозслании полезных и
спасительных у Господа Бога просим.
Дойде в руки и страны наши лета 7238.
Рукопись
Хлудовской библиотеки, №352, л. 198об. – 200.
Имеет надписание: «От грамотки, самем Андреем Денисовичем к Леонтию
Феодосиевичу писанныя»
|